Ondernemer die pakketjes verstuurd
Ik ben ondernemer en verstuur dagelijks pakketjes. Tot enkele week geleden bood ik deze aan bij onze plaatselijke Primera. Bijna een verzetje, vriendelijke mensen die me correct te woord stonden en de juiste handelingen verrichtten om de pakketjes in ontvangst te nemen. PostNL verzorgde de verzending op een voortreffelijke manier en er ging NOOIT echt iets mis. De pakketjes kwamen de volgende aan bij mijn klanten, zowel in Nederland als België.
Maar Corona gooide roet in het eten. Primera sloot zijn deuren en ik werd overgeleverd aan Jumbo Bedum.
Vanaf dat moment gaat alles mis. Het personeel is onbekwaam en brutaal. Telkens als ik één of meerdere pakketjes aanlever is het eerste wat er wordt gevraagd: “Pakketjes retour sturen?” of “retourpakketje?”. Alle pakketjes zijn duidelijk herkenbaar met een Postnl sticker en barcodes. Het enige wat de dames en heren hoeven te doen is de barcode te scannen, op een knopje te drukken waarna er een “bewijs van aanlevering” uit een printer rolt die ze vervolgens aan mij moeten geven. Dat leer je toch in 3 minuten?
Als ik te kennen geef dat het pakketjes zijn die door mij worden verstuurd aan klanten van mij kijken ze me lodderig aan en herhalen de vraag of vragen iets anders wat als een tang op een varken slaat, zoals “weet u toevallig het antwoordnummer ook”. Ik probeer dan nogmaals uit te leggen dat het een pakketje van mij is dat naar een klant van mij moet. Uiteindelijk lukt het mij meestal wel om het pakket of de pakketten weg te krijgen.
Vanmorgen ging het echter helemaal mis. De desk was onbezet en na enige tijd meldde zich een jongeman die begon met dezelfde vraag te stellen. Ik vroeg hem of ze ook een opleiding gehad hadden voor deze werkzaamheden met de toelichting dat mij telkens deze vraag werd gesteld en dat ik dat vreemd vond. Het werd de jongeman teveel en vroeg aan een toevallig passerende jongedame of zij het wilde overnemen terwijl hij mompelde “ik kan niets met die man”. Ook de jongedame vroeg me weer of het een retourpakketje was waarop de jongeman tijdens het weglopen de opmerking maakte “Dat zei ik toch al?”. Ik ben ontploft.
Wat een brutaliteit. Het is toch onbegrijpelijk dat het management van Jumbo dergelijke mensen dit soort werkzaamheden laat doen? In de eerste plaats gaat het ze kennelijk boven de pet, maar daarnaast gedragen ze zich ook nog eens onbeschoft, niet klantonvriendelijk maar onbeschoft.
Advies
Ik zou het management van Jumbo Bedum willen adviseren slechts een beperkt aantal mensen deze werkzaamheden uit te laten voeren en domme werknemers er al helemaal niet mee te belasten.
Wellicht ten overvloede, ik word regelmatig wél goed geholpen, werknemers waarvan duidelijk is dat ze hulpvaardig zijn en hun werk goed willen doen. Voor hen moet het lastig zijn dat ze voor de pakketjes uit hun gewone werkzaamheden worden gehaald, maar dat laten ze niet aan mij merken.
PostNL pakketjes in handen van Jumbo
In de eerste alinea gaf ik al aan dat er bij Primera nooit wat fout ging. Vanaf het moment dat Jumbo de verzending regelt gaat het steeds fout. Er zijn pakketjes geweest die meer dan een week onderweg zijn geweest. En kom nu niet aan met Corona of een andere smoes. De zeer drukke weken van Black Friday, Sinterklaas en Kerst werden alle pakketten op tijd bezorgd. Ik ondervind deze problemen niet met pakketjes die aan mij zijn gericht, noch van Postnl, noch van UPS en DHL.
Hieronder een voorbeeld van twee verzenddagen. Sommige zendingen komen niet verder dan “in ontvangst genomen”, anderen van dezelfde datum “Manco collectie” terwijl op de 16e de ene is afgeleverd en de ander alleen gesorteerd.
Eén reactie
Daar sta je dan, 10 pakjes klaar om toe te vertrouwen aan Jumbo’s postagentschap. Ooit vol trots en veel bombarie aangekondigd als álweer een Jumbo service. Maar nu sta je er voor Jan met de korte achternaam. “Nee meneer” dat doen we niet meer. Deze keer geen aankondiging, vreet je pakketjes maar op.